Remproblemen? en algemene vragen

Hieronder staan de meest voorkomende vragen, kunt u de vraag aanklikken dan springt deze direct naar het stukje text zodat u niet de hele pagina hoeft over te scrollen.

Staat uw vraag er niet bij schroom dan niet om het ons te vragen, wij helpen u graag verder.

Q: Remmen, waar op te letten ?

A: De remmen zijn eigenlijk het belangrijkste van de auto, aangezien het toch om uw eigen veiligheid gaat. Standaard remblokken zijn prima, zolang het woon/werk verkeer betreft. Als u sportiever remt of een tuning heeft uitgevoerd is het wel van belang u remmen hierop aan te passen. Vaak is een combinatie van een goede remschijf met een sportief remblok al voldoende voor 30-40% meer remkracht. Als uw auto "getuned" is, ligt het aan de mate van PK verhoging of een simpele upgrade voldoende is of er toch een grotere remkit moet worden gemonteerd. Een Big Brake Kit is alleen nodig als de auto/gebruik het niet meer afkan met de standaard remklauwen.

Q: Heeft Hawk Performance remblokken voor mijn auto?

A: Wij zijn voortdurend nieuwe toepassingen aan het ontwikkelen, deze kunt u vinden op onze website. Om te zoeken naar een onderdeel voor uw voertuig maakt u gebruik van onze keuzehulp waar u Merk, Model, Bouwjaar etc kunt ingeven en kies vervolgens op zoeken. Alle Hawk Performance remblok onderdeelnummers voor uw toepassing zullen worden getoond indien beschikbaar. Na het gebruik van de keuzehulp kunt u verder filteren op het type gebruik (Straat/Circuit/Trucks of SUV) Koop nooit een Race remblok voor uw straatauto, deze blokken hebben opwarming nodig om goed te remmen en dat kunt u vrijwel nooit simuleren op straat, u beschadigd dan ook de blokken, wat de levensduur en remkracht ernstig belemmerd/verkort.

Q: Keuze remblokken qua remvoering?

A: Welke remvoering u kiest is sterk afhankelijk van het gebruik. Als u puur woon/werk doet maar op de snelweg wel eens wat harder rijd is een straatvoering zoals Performance Ceramic meer als voldoende, de remkracht is beter dan bv bij een standaard remblok. Maar als u regelmatig een blokje om gaat voor de Fun of wel eens het circuit op gaat is het wel van belang een beter remblok te kiezen, bv Hawk StreetRace. U moet zich wel beseffen dat de slijtage op de schijf dan hoger is, en dat de remblokken veel remstof geven, en in sommige gevallen kunnen piepen bij het afremmen op een stoplicht. Maar met die remblokken kunt u rustig het gebruik combineren. Voor de klanten die veel circuit rijden en niet meer voldoende hebben aan een "sport" remblok blijft er helaas niets anders over dan een echte Motorsport remvoering. Het nadeel daarvan is wel dat u ze absoluut niet op straat mag gebruik, en dus ook niet naar en van het circuit. Dit omdat deze remblokken een opwarming nodig hebben en dat lukt op straat niet. De remblokken kunnen dan gaat brokkelen en de remkracht neemt dan ook af omdat ze min of meer verglazen.

Q: Kan ik geboorde of gegroefde remschijven met Hawk performance remblokken gebruiken?

A: Ja, dat kan. We adviseren een gegroefde of gladde remschijf voor performance toepassingen. Geboorde remschijven zijn in de eerste plaats voor de looks, dus sommige nadelige gevolgen - zoals verhoogde slijtage van de remblokken en verhoogde stof afgifte - kan optreden. En als men de "boringen" niet schoon houdt van remstof kan dit scheuringen veroorzaken omdat de "gevangen" remstof uit gaat zetten. 

Q: Wat zijn de oorzaken van rem geluiden?

A: Er zijn letterlijk honderden redenen waarom rem bijgeluiden ontstaan en de meeste hebben niets te maken met de remblokken zelf. Onjuiste installatie, achterstallig onderhoud v/h remsysteem, de kwaliteit van de remschijf en vuil zijn de meest voorkomende oorzaken. Soms is remgeluid een indicatie dat er een probleem is. Onderhoud is vereist als u piepende remmen ervaart vanwege een van de volgende redenen: (mits het bij de remblokken hoort zoals semi racing voeringen, HP+, StreetRace etc)

  • Het ontbreken van wrijving materiaal (remmen moeten worden vervangen)
  • Losse fitting in de remklauw
  • Losse of ontbrekende rem hardware (dwz shims, anti-rammelclips)
  • Losse wielmoeren of remklauw hardware
  • Vuil gevangen tussen de remschijf en het oppervlak van het remblok
  • Gebarsten of versleten remschijven
  • Ongelijke afwerking op afgedraaide remschijven

In sommige gevallen kan een gebruiker rem geluidsoverlast ervaren als er geen onderhoud nodig is. We noemen dit NVH (Noise, Vibration en Harshness). Remgeluid wordt meestal veroorzaakt door trillingen van de remblokken, remschijven en remklauwen. Sommige merken met semi-metalen remblokken hebben meer kans om piepen te ervaren als gevolg van de metalen in de remblokken.
Hawk performance heeft een goede reputatie voor de productie van laag geluidsniveau bij de high-performance remblokken. Alle Hawk performance producten hebben een OE-kwaliteit shim, sterke poedercoating oppervlaktebehandeling en een zakje "GearHead Grease" om het risico op remgeluiden vrijwel te elimineren.

Hieronder vindt u de instructies voor het juiste gebruik van onze "GearHead Grease."

Hawk Performance Gearhead Grease

1. Om remgeluiden te verminderen - Breng 1-2 gram op de achterzijde van het remblok en verdeel gelijkmatig over het oppervlak en zorg ervoor dat alle gebieden geraakt worden waar het remblok contact maakt met de remklauw of zuiger.
2. Om remklauwen te smeren - Reinig en inspecteer alle remklauw delen en inspecteer op schade of overmatige corrosie. Breng aan op pinnen, schuifverbindingen, bussen, zuigers, rubbers en afdichtingen. NIET GEBRUIKEN op remvoering of op de remschijf

Q: Wat is "Fading"

A: Fading kan ontstaan door meerdere oorzaken, in feite is het een aanduiding dat de remmen overbelast worden/zijn. Door de oververhitting is er dan ook aanzienlijk minder remkracht. De oorzaken kunnen zijn; oude remvloeistof met teveel vocht erin, oververhitting van de remschijf door bv de remblokken die aanlopen, en/of gas opbouw tussen de blokken en de remschijf. Soms is de oplossing simpel door de remolie te vervangen (of olie met een hoger kookpunt), anderzijds kan men proberen om gegroefde schijven te monteren die zorgen voor een betere gas afvoer en daardoor een beter contact tussen de remblokken en de schijven. Het kan ook zijn dat de remvoering niet voldoende is voor uw gebruik, dan moet u een sterkere remvoering nemen. Als dat allemaal nog steeds niet helpt dan is het verstandiger een groter remsysteem te monteren of te wel een Big Brake Kit. (soms kan extra beluchting naar de remmen toe ook nog helpen)

Q: Heeft het vervangen van de remvloeistof nut bij het vervangen van de remblokken ?

A: De staat van de remvloeistof is erg belangrijk bij de werking van de remmen. De meeste remoliën trekken namelijk vocht aan, en dit leidt uiteindelijk tot een verminderde remwerking. Het advies van de meeste fabrikanten is daarom om de remolie elke 2 jaar of 50.000km te vervangen. Daarnaast is het ook van belang om de juiste remolie voor uw gebruik te kiezen. Ons advies is om de  ATE TYP200 (DOT 4) te kiezen voor enkel straatgebruik, deze heeft een kookpunt van 280 graden en zal daarom altijd voldoen. Indien u met de auto het circuit op gaat raden wij de Motul RBF600 of RBF660 aan, deze heeft namelijk een kookpunt van 312 of 325 graden (DOT 4).

Q: Hoe moet ik mijn nieuwe remmen inremmen?

A: Inrem pocedure: Deze word door Hawk aangeven op de doos van de remblokken, maar bij lichte voeringen zoals bv de Ceramic of de HPS/HPS 5.0 en LTS is dit niet nodig. Dan adviseren wij 100-200km rustig aan te doen en daarna zal het geen problemen geven. De kans bestaat namelijk dat u ze over beremt en dat ze daardoor verglazen als u het inremmen te enthousiast doet. Wilt u evengoed de in rem procedure volgen van Hawk Performance doe dit dan als volgt:

1. Na het installeren van nieuwe remblokken, maak 6-10 stops van ongeveer 50-55 KMH (toepassen van matige druk.)
2. Maak een extra 2-3 harde stops van ongeveer 65-70 KMH.
3. GEEN SLEPENDE REMMEN! 
4. Laat ten minste 15 minuten het remsysteem af koelen door een stukje snelweg te rijden.
5. Nadat stap 4 is voltooid, zijn uw nieuwe Hawk performance remblokken klaar voor gebruik.

Q: Waarom zou ik een inrem procedure op nieuwe remblokken volgen?

A: Correct inremmen is belangrijk om de kwaliteit van de remprestaties te garanderen gedurende de levensduur van het remblok. Deze procedure zorgt dat de remvoering van het remblok op temperatuur worden gebracht, waardoor een transfer- folie laag word aangebracht op het schijfoppervlak. Hierdoor kan het remblok materiaal tegen zichzelf aan slijten in plaats van de kale remschijf. Dit verhoogt de prestaties van de remblokken en kan de remschijf slijtage verminderen.

Q: Piepende remmen ?

A: het kan voorkomende dat de remblokken piepen als u afremt, dit kan meerdere oorzaken hebben maar in veel gevallen is het een onjuiste montage, een versleten remschijf of onjuiste remvoering voor het gebruik. Het is van belang om eerst u remmen goed na te kijken, zijn de blokken nog wel dik genoeg, kijk dan ook naar het remblok aan de binnenzijde, want het komt voor dat deze op is en het blok aan de buitenzijde nog voldoende voering heeft. Bij slijtage van een remschijf komt er vaak "roest rand" naast de remgroef waar het remblok op drukt, deze kunt u simpel verwijderen met een staalborstel. Check ook de werking van de remzuigers, wellicht zit er 1 vast door roest aanslag oid. Als de remblokken "glanzen" zijn ze verglaasd en kunt u dit oplossen door ze licht op te schuren. Als laatste kan het zijn dat u de verkeerde remvoering heeft gekocht voor uw gebruik, als u bv een straat/circuit remblok heeft gemonteert zoals de HP+ of StreetRace en er geen circuit mee rijdt, dan kunnen ze gaan piepen omdat deze blokken temperatuur nodig hebben, en op straat krijgt u deze temperatuur niet, dan kunt u beter kiezen voor een straat remblok. Als men er bv wel af en toe stevig of circuit mee rijdt piepen de remblokken niet.

Q: Kromme remschijven ?

A: een kromme remschijf hebt kan je dat merken omdat je stuur of rempedaal trilt, tevens kunnen de remmen ook geluid maken. Als de schijf krom is maken de remblokken ook geen volledig contact meer, men moet zo snel mogelijk de remmen controleren en vervangen.

Q: Kromme remschijven voorkomen:

A: als allereerste is het van belang dat je je voet van de rem haalt als je stil staat, zeker als men net stevig doorgereden heeft, is alles al warm, als je dan de rem vasthoud kan de warmte achter de remblokken niet weg, met als gevolg dat de schijven oververhit raken en krom trekken (zeker bij een schijf van lage staal kwaliteit) Een gegroefde remschijf helpt bij de koeling en is daarom een betere keuze (geboorde remschijven raden wij af, vanwege scheuren op de boringen) Tevens is het belangrijk om de juiste kwaliteit van de remschijf te kiezen voor uw gebruik, als u bv ook wel eens het circuit opgaat moet u altijd kiezen voor een "sportschijf" deze hebben een betere staalkwaliteit en zijn dus meer bestand tegen "misbruik"

Q: Mijn remmen blokkeren spontaan of worden te heet?

A: als de remmen blokkeren kan het zijn dat de schijven of trommels gescheurd zijn, deze dienen dan direct vervangen te worden. Indien de remmen te heet worden, kan dit zijn door teveel rembewegingen achter elkaar bv in de bergen bij een afdalen, de remmen dienen dan af te koelen. Tevens kan het zijn dat de remvoering niet sterk genoeg is voor uw gebruik, vraag ons dan om advies voor een betere remvoering.

Q: De auto remt pas af als er harder op het pedaal getrapt word?

A: De remblokken zijn versleten, of men gebruikt het verkeerde type remblok. Het kan ook zijn dat bv de remzuiger vast zit, of dat bv de cilinder stuk is, controleer alle remdelen.

Q: De auto trekt naar 1 kant tijdens het remmen ?

A: Het kan zijn dat de bandenspanning niet goed is, of dat de remmen "vast" zitten. Controleer eerst de bandenspanning, en daarna de werking van de remklauwen, wellicht zit er een zuiger vast.

Q: Het rempedaal voelt "sponzig" aan, of remt pas goed na "pompen"

A: de remmen zijn niet goed ontlucht. of de hoofdremcilinder kan defect zijn, de 1e oplossing is nogmaals goed ontluchten, als dat geen oplossing bied moet u nakijken of de cilinder stuk is.